Мотиви: Кметът на общината излага мотивите си така: „На основание чл. 66, ал. 1 от Закона за местни данъци и такси (ЗМДТ) и чл. 18, ал. 1 от Наредба 26 на ОбС за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък, такса битови отпадъци се определя в годишен размер, въз основа на одобрена от Общински съвет Казанлък план – сметка за дейностите по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Размерът на таксата се определя за всяка услуга по отделно.
За недвижимите имоти на гражданите и жилищните имати на предприятията база за определяне на такса битови отпадъци е данъчната им оценка, а за нежилищните имоти на предприятията - по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка, съгласно Приложение № 2 от ЗМДТ. По отношение на жилищните имоти се прилага хипотезата на чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ, тъй като практическия опит от настоящата година за събиране на битовите отпадъци на килограм за две юридически лица се оказа крайно неудобен и неефективен за общината. Основна причина за това е липсата на везна за измерване на генерираният битов отпадък от жилищните имоти, както и снабдяването на всяко домакинство със съд за битов отпадък. Това прави заплащането на услугата по сметосъбиране и сметоизвозване по количество генериран отпадък трудно осъществима за общината и икономически неизгодна за потребителя, тъй като се оскъпява със стойността на необходимите съдове. При 70 хил. собственици и ползватели на жилищни имоти на територията на община Казанлък за закупуването на еднофамилни кофи е необходим финансов ресурс в размер на 3 360 хил.лв., а назначаването на допълнително персонал за отчитане и обслужване на генерирания от жилищните имоти битов отпадък ще оскъпи допълнително услугата, заплащана от потребителите.
На предприятията се предоставя възможност да заплащат такса според количеството битови отпадъци, съобразно вида и броя на заявените от тях съдове за съхранение и честота на извозване, с което на практика се прилага и предвидения в чл. 67, ал. 1 от ЗМДТ способ за определяне на такса битови отпадъци.
Към 30.10.2011 г. приходите от такса битови отпадъци възлизат на 1138906 лв., от които 580391 лв. събрана такса от физически лица и 558515 лв. от юридически лица, а разходите възлизат на 1882454,18 лв. в т.ч. 1450887,99 лв. за издръжка, 355445,20 лв. членски внос за РУСО, вноски по регионално депо и радходи по дело с «Нелсeн Еко». Разликата от 743548,18 лв. е за сметка на преходния остатък от предходни години – 800000 лв. При очакван приход от 1400000 лв. най-вероятно преходния остатък ще бъде стопен.
Съгласно одобрената План-сметка за 2011 год. за дейностите по събиране и транспортиране на ТБО и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в гр. Казанлък са предвидени 2 235 800 лева ,като към 31.10.2011г. са изразходвани 1 844 931 лв. Общият размер на разходите за 2011 г. ще достигне 2 168 454 лв. Тези средства представляват 96.99% от заложената в план-сметката сума за 2011 год.
1. Дейност по сметосъбиране и почистване на улични платна.
За осигуряване дейностите по управление на битовите отпадъци и почистване на уличните платна са предвидени общо разходи в размер на 1 193 281 лв. Към 31.10.2011 г. за тези дейности са изразходвани 1 207 987 лв., като очакваното изпълнение към края на годината е 1 669 507 лв. Тези цифри сочат преразход на предвидените средства в размер на 476 226 лв. Преразхода е в резултат на изплатените съдебни обезщетения в размер на 243 077.72 лв., повишените цени на горивата и морално остарелия машинен парк по който до 31.10.2011 г. са изплатени 53 334 лв. за текущ ремонт.
2. Обезвреждане на ТБО в депо за ТБО на Община Казанлък
На територията на Община Казанлък функционира депо за ТБО в м. „Каракос” в землището на с. Черганово. Предвидените средства за тази дейност съгласно План-сметка за 2011 год. са 447 519 лв. , като към 31.10.2011г. са изразходвани 235 922 лв. Отчисления съгласно ПМС № 207/16.09.2010 г. са направени както следва: От Януари до Юни 2011г.- 70 506.54 лв. и от Юли до Септември – 38 597.58 лв. За проектиране на външни връзки- довеждащ път и водопровод са изплатени 31 800 лв. ФРЗ и осигурителни плащания възлизат на 30 763 лв. Издръжката на депото възлиза на 64 255 лв.,което включва: дизелово гориво за Т 130,превоз на пръст и запръстяване на депото и текущ ремонт на Т 130. Очакваното изпълнение за дейността е 350 627 лв. или с 96 892 лв. по-малко, което е в резултат на незакупуване на автоматична електронна везна, неизплащане в пълен размен на отчисленията съгласно ПМС и имуществена вноска за РУСО.
3. Придобиване на ДМА
За 2011 год. бяха предвидени 498 000 лв. за закупуване на съдове за смет, специализирани МПС и надстройка за разпръскване на пясък. От предвидените средства са изразходвани 147 120 лв., които включват: два броя мотометачки рециклирани, един високо проходим автомобил и надстройка за разпръскване на пясък.
За финансовото осигуряване на пълния обем на дейностите по събиране, извозване и обезвраждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, проектиране и изграждане на нови инсталации, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване през 2012 г. са необходими средства в размер на 2541809 лв. разпределени както следва:
1. Дейност „Събиране и транспортиране на битови отпадъци”:
За дейността се планират 1 427 063 лв., в т.ч.:
- За сметосъбиране 1 156 743лв.;
- За почистване на улични платна 220 320 лв.
- Пролетно и лятно измиване на улични платна – 50 000 лв.
2. Дейност „Обезвреждане на битови отпадъци на депото на община Казанлък”:
За осигуряване на дейността по депониране на битовите отпадъци през 2012 г. се планират 750 746 лв.в т.ч.:
- Автоматична електронна везна 60 т. - 35 000лв.;
- Заплати и осигурителни плащания - 36 580лв.;
- Членски внос РУСО - 9 816лв.;
- Проектиране на външни връзки и мониторинг - 40 000лв.;
- Отчисления по ПМС № 207/16.09.2011г. 28 000т.х 18лв./т - 504 400лв.;
- Отчисления на тон депониран отпадък за 2012 г.
по Наредба 14/15.11.2010 г. на МОСВ и МФ - 59 080 лв.
3. Придобиване на НДА - 1 000лв.
4. Закупуване на нови автомобили и съдове за събиране на битови отпадъци и съпътстваща техника:
Закупуване на съдове:
- еднофамилни кофи 1500 бр. – 75 000лв.
- контейнер тип „Бобър” 100 бр. – 68 000лв.
Закупуване на автомобили:
- специализирани автомобили - 220 000лв.
На основание чл. 66, ал. 1 от Закона за местни данъци и такси предлаганият размер на такса битови отпадъци за 2012 г. е определен в съответствие с необходимите разходи за осигуряване услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Видно от изложените по-горе данни от настоящия доклад за осигуряване на тези дейности, в план – сметката за 2012 г. е необходимо да бъдат заложени средства в размер на 2 541 809 лв. или с 1 106 009 лв. повече от планираните за събиране през 2011 г. Планираните приходи от такса битови отпадъци съгласно одобрената план-сметка за 2011 г. при 1 на хиляда одобрен от ОбС Казанлък размер на такса битови отпадъци възлиза на 1 435 800 лв. През финансовата 2012 г. не се очаква преходен остатък от средства за такса битови отпадъци, което предполага, че за 2012 г. следва да се събират приблизително 2 пъти повече средства от данъкоплатците, за да се гарантират нормални условия на работа на звено „ССТТБО” и следващите се отчисления по ПМС № 207/16.09.2010 г. и Наредба № 14/15.11.2010 г. на МОСВ и МФ. За разлика от 2011 г., когато по ПМС № 207/16.09.2010 г. отчисленията бяха в размер на 163 316 лв., за 2012 г. те са 504 400 лв. Отчисленията по Наредба № 14/ 15.11.2010 г. за 2011 г. бяха 59 080 лв., за 2012 г. са планирани 59 080 лв.
Друг основен фактор за определяне размера на такса битови отпадъци, съгласно Закона за местни данъци и такси е базата (основата) върху която се начислява таксата.
През 2012 г. размерът на такса битови отпадъци за имоти на граждани и жилищни имоти на предприятия ще се определя отново на база данъчните им оценки.
Към 30.11.2010 г. данъчните оценки на жилищните имоти в община Казанлък са възлизали на 690 242 225 лв., към 30.11.2011 г. техния размер е 697 611 911 лв. или 7 369 686 увеличение в резултат на ново строителство, което обаче в по-голямата си част остава необитаемо, т. е. няма да плаща пълния промил такса смет. Данъчната оценка на имотите в другите населени места в общината без гр. Казанлък са на стойност 82 036 661 лв., на гр. Казанлък – 615 575 250,60 лв. За гр. Казанлък при размер на такса битови отпадъци две на хиляда се очаква приход в размер на 1 231 150,50 лв., а от другите населени места в общината при размер на такса битови отпадъци три на хиляда се очаква приход в размер на 246 110 лв. или общ очакван приход от жилищни имоти 1 477 260,50 лв. От справки на звено „ССТТБО” е видно, че към 30.10.2011 г. при облог на такса битови отпадъци за другите населени места в община Казанлък без гр. Казанлък в размер на 81 667 лв. са направени разходи в размер на 487 706,96 лв. Поради тази причина се предлага размер на такса битови отпадъци различен от този за град Казанлък За нежилищните имоти на предприятията база за определяне размера на такса битови отпадъци и през 2012 г. ще бъде по-високата от отчетна стойност и данъчната оценка на имота, съгласно Приложение № 2 от ЗМДТ. Данъчната основа на недвижимите имоти на предприятията за 2012 г. възлиза на 540 450 693 лв., коригирана с данъчната основа на фирмите, подали декларации към 18.11.2011 г., че обектите им няма да работят. При размер на такса битови отпадъци две на хиляда от предприятията очакваният приход е в размер на 1 080 901,39 лв. Въз основа на направените разчети и при условията на чл. 8, ал. 1, т. 1 от Закона за местните данъци и такси се предлага промяна в размера на такса битови отпадъци за 2012 г., както следва:
2 на хиляда върху данъчните оценки за недвижимите имоти на граждани и жилищни имоти на предприятия за гр.Казанлък;
3 на хиляда върху данъчните оценки за недвижимите имоти на граждани и жилищни имоти на предприятия в другите населени места в община Казанлък, без гр.Казанлък;
2 на хиляда върху данъчна основа – по-високата от отчетна стойност и данъчната оценка на имота, съгласно Приложение № 2 от ЗМДТ, за нежилищните имоти на предприятията.” Общинските съветници приемат мотивираното предложение от кмета на общината.
Общински съвет – Казанлък, на основание чл. 21, ал. 1, т. 7 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 66, ал. 1 от Закона за местни данъци и такси и чл. 18, ал. 1 от Наредба 26 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък,
І. Приема и одобрява план-сметка за дейността на звено „ССТТБО” за 2012 година в размер на 2 541 809 лв., включваща следните разходи по дейности:
1. Дейност „Събиране и транспортиране на битови отпадъци” - 1 427 063 лв., в т.ч.:
- За сметосъбиране - 1 156 743лв.;
- Поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - 220 320 лв.
- Пролетно и лятно измиване на улични платна - 50 000 лв.
2. Дейност „Проучване, проектиране, изграждане, поддържане,
експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци
или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране
и оползотворяване на битови отпадъци, включителноотчисленията
по чл. 71а и чл. 71е от Закон за управление на отпадъците ” - 750 746 лв. в т.ч.:
- Автоматична електронна везна 60 т. - 35 000 лв.;
- Заплати и осигурителни плащания - 36 580 лв.;
- Издръжка - 65 870 лв.;
- Членски внос РУСО - 9 816 лв.;
- Проектиране на външни връзки и мониторинг - 40 000 лв.;
- Отчисления по ПМС№ 207/16.09.2011г. 28 000 т. х 18лв./т - 504 400 лв.;
- Отчисления на тон депониран отпадък за 2012 г.
по Наредба 14/15.11.2010г. на МОСВ и МФ - 59 080 лв.
4. Закупуване на нови съдове за съхраняване на битови отпадъци
и съпътстваща техника - 363 000лв.в т.ч.:
Закупуване на съдове:
- еднофамилни кофи 1500 бр. - 75 000 лв.
- контейнер тип „Бобър” 100 бр. - 68 000 лв.
- Закупуване на автомобили:
- специализирани автомобили - 220 000 лв.
ІІ. Определя размер на такса битови отпадъци за 2012 г. по Наредба 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък:
1. По чл. 18, ал. 7 от Наредба № 26 – размер на такса битови отпадъци на един съд за една година, при честота на извозване, определена със заповед на кмета на община Казанлък, в зависимост от вида и обема на съда:
- контейнер 4 куб.м. - 5 000 лв.;
- контейнер 1,1 куб.м./тип „Бобър”/ - 2 600 лв.;
- еднофамилна кофа 0,08 куб.м. - 600 лв., като
цената включва цена на услугите сметосъбиране и сметоизвозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битови отпадъци;
2. По чл. 18, ал. 8 от Наредба № 26 - 0,48 на хиляда върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка, съгласно Приложение № 2 от ЗМДТ на нежилищните имоти на предприятията, за третата услуга – поддържане чистотата на местата за обществено ползване;
3. По чл. 18, ал. 9 - за нежилищни имоти на предприятия, избрали реда за облагане, съгласно чл. 18, ал. 4, т. 2 от Наредба 26 размерът на промила е 2 на хиляда върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка, съгласно Приложение № 2 от ЗМДТ на имотите. Разпределението по видове услуги е както следва:
- 0,88 на хиляда – за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци;
- 0,64 на хиляда – за обезвреждане в депа или други съоръжения за битови отпадъци;
- 0,48 на хиляда – за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.;
4. По чл. 18, ал. 10 от Наредба № 26 – за имоти на граждани и жилищни имоти на предприятия:
За гр. Казанлък – 2 на хиляда върху данъчните оценки на имотите, който по видове услуги се разпределя както следва:
- 0,88 на хиляда – за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци;
- 0,64 на хиляда – за обезвреждане в депа или други съоръжения за битови отпадъци;
- 0,48 на хиляда – за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.;
За другите населени места в община Казанлък, с изключение на гр. Казанлък – 3 на хиляда върху данъчните оценки, който по видове услуги се разпределя както следва:
- 1,32 на хиляда – за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци;
- 0,96 на хиляда – за обезвреждане в депа или други съоръжения за битови отпадъци;
- 0,72 на хиляда – за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.
Настоящият акт да се изпрати на областния управител на област Стара Загора, кмета на община Казанлък и обществения посредник в седемдневен срок от приемането му.
Препис от решението да сe изпрати на Районна прокуратура - Казанлък за преглед по реда на общия надзор за законност.
Настоящият акт може да се върне за ново обсъждане на Общинския съвет по чл. 45, ал. 5, изр. 1 от ЗМСМА в седемдневен срок от получаването му.
Настоящият акт може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен съд – Стара Загора.
Участвали в поименното гласуване 33 общински съветници, от които за 24.