РЕШЕНИЕ
№ 860
взето на заседание на Общински съвет - Казанлък,
проведено на 24.01.2014 г., Протокол № 43


Относно: ОС_2463/10.01.2014 - Доклад от Галина Стоянова - Кмет на Община Казанлък с проект за решение относно проект за Бюджет и Инвестиционна програма на Община Казанлък за 2014 г., първо четене!

Мотиви: Кметът на общината докладва, че предлага на вниманието на общинските съветници разумен и обоснован бюджет за 2014 г. предвид следните обективни съображения:

Настоящата 2014 г. е последната година от Първия програмен период с Европейско финансиране. Община Казанлък приключва проекти  по ОП на ЕС, които изискват 2 245 146 лв. собствено участие, срещу обекти и дейности на стойност повече от 79 млн. лв.

Необходимо е да се съобразим и с предпазната мярка от 5% заложена в Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г., т.е. определените субсидии от Републиканския бюджет ще се отпускат до 95 на сто.

Това ограничение не се отнася за средствата по стандарти за финансиране на дейностите в средното образование, здравеопазването, културата, социалните грижи, общинската администрация, функция «Отбрана и сигурност» в общините.

Тревожен факт е решението на правителството за спирането на всички плащания по Европейски проекти до февруари 2014 г. от което следва, че общинският бюджет трябва да кредитира програмите на ЕС, докато отново започнат разплащания.

Съществуват няколко фактора, които ще оказват влияние върху устойчивостта и предвидимостта на общинския бюдеж, а именно:

  • Намерението за «промяна в движение» на правилата за одит и за финансови корекции;
  • Неяснота по това кога реално ще започне новият програмен период 2014-2020 г.;
  • Възможната подкрепа от бъдещия инвестиционен фонд / 500 млн.лв./ за важни общински проекти, но без ясни все още правила и критерии за кандидатстване;
  • Наличието на все още стари и просрочени задължения, както и опасност от предявяване на финансови искания от вече образувани съдебни дела за стари имотни сделки от 2007 г.;

Бюджет 2014 г. си поставя три основни цели,а именно:

1.       Осигуряване на ресурс, включително и кредитен, за мостово финансиране и съфинансиране за изпълнение на спечелени евро-проекти, които приключват през 2014 година.

 

 

 

 

2.       Продължаване на асфалтирането и строителната програма в града и населените места при ограничен ресурс.

     3. „Стопиране“, дори и намаление на просрочените задължения, чрез ефективно управление на ограничения финансов ресурс и законово събиране на задълженията към общинския бюджет от физически и юридически лица.

Държавните трансфери като цяло се увеличават спрямо 2013 г. с 856 690 лв. Това обаче е така само на пръв поглед. Заложеният в ЗДБРБ за 2014 г. буфер от 5% означава заделяне на резерв от 180 450 лв., който и може да не получим при влошено бюджетно салдо на Държавния бюджет в края на годината.

 

НОРМАТИВНА СРЕДА ЗА СЪСТАВЯНЕ, ПРИЕМАНЕ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ОБЩИНСКИЯ БЮДЖЕТ ЗА 2014 г.

    Най-важните промени в нормативната база са свързани със:

Закон за държавния бюджет на РБ за 2014 г.( Обн. ДВ, бр. 109 от 20.12.2013 г.)

  • Увеличава се минималната работна заплата без включване на съответните ресурси в стандарта за общинска администрация;
  • Трансферите за местни дейности имат малък ръст спрямо 2013 г., но реално общините ще разполагат текущо с 95% от заложените в бюджета;
  • Възстановява се подкрепата за общини със структурен дефицит, вкл. за достъпа им до европейските фондове;

Очертаните до тук промени поставят следните предизвикателства през 2014 г.:

  • Сроковете за предоставяне на средствата за съфинансиране по европроекти, особено значителни по водните проекти, настъпват през 2014 г. Рискът от допълнителни финансови корекции по приключили проекти е сериозен. Очаква се приоритетните оси по новите оперативни програми да бъдат ясни през второто тримесечие на 2014 г., което затруднява на този етап планирането на ресурс за подготовка на проекти и за съфинансиране;
  • Устойчивостта на разработените с европейски средства нови модели на социални услуги може да бъде застрашена от липсата на национално решение за тяхното последващо финансиране;

Закон за публичните финанси ( обн., ДВ, бр. 15/2013 г.)

Законът за публичните финанси консолидира материята, уредена досега в Закона за устройството на държавния бюджет, Закона за общинските бюджети и годишните закони за държавния бюджет. От 1 януари 2014 г. - датата на влизането му сила, първите два закона се отменят, а ЗДБРБ – „съкратен“ в частта Преходни и заключителни разпоредби.

Закон за местните данъци и такси (обн. В ДВ, бр. 101/22.11.2013 г.)

  • Освобождаването от облагане с данък върху недвижимите имоти на сгради със сертификати за клас на енергопотребление В, С и D по Закона за енергийната ефективност, вече се извършва за максимален срок от 10 години след преустройство на съответната сграда, водещо до постигане на енергийна ефективност.
  • Възстановява се основанието за освобождаване от облагане с данък върху недвижимите имоти на недвижимите имоти с данъчна оценка до 1 680 лв. включително;
  • Данъчното облекчение при облагане с данък върху превозните средства вече зависи от екологичните стандарти спрямо емисионните норми на парникови газове;

 

 

 

 

 

Наредба № 7 за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци (обн. ДВ, бр. 111/27.12.2013 г.)

Тя ще регламентира едновременно двата вида обезпечения и отчисления по чл. 60 и чл. 64 от Закона за управление на отпадъците и поради тази причина формално отменя съществуващата Наредба 14/15.11.2010 г. .

В чл. 20, ал.1, т.1 и т.2 са разписани нови, по-ниски и балансирани размери на отчисленията за всеки тон депониран отпадък, като разпределението по години е следното:

а) за 2014 г. – 22 лв/т;

б) за 2015 г. - 28 лв/т;

в) за 2016 г -  36 лв/т;

г) за 2017 г. – 47 лв/т;

д) за 2018 г. – 61 лв/т;

е) за 2019 г. – 78 лв/т;

ж) за 2020 г. – 95 лв/т;

Закон за приватизация и следприватизационен контрол

  • Паричните постъпления от приватизацията на общинското участие в капитала на търговски дружества, на обособени части от имуществото на еднолични търговски дружества с общинско участие в капитала, както и на общински нежилищни имоти, невключени в имуществото на общински търговски дружества, които се използват за стопански цели ( магазини, ателиета, складове, сервизи, цехове и др), както и на незавършени обекти на строителството, невключени в имуществото на общински търговски дружества постъпват по бюджета на общината и се разходват по реда на чл. 127, ал. 3 от Закона за публичните финанси;
  • Двадесет на сто от паричните постъпления от приватизация на обособени части от лечебните заведения, в които общината е едноличен собственик, се внасят по бюджета на общината, а осемдесет на сто – по сметка на лечебното заведение, които остават негова собственост и могат да се използват само за инвестиции, пряко свързани с предмета на дейност, след разрешение от собственика на капитала му.

Средствата за делегираните държавни дейности не могат да бъдат по-малки от определите със ЗДБРБ за 2014 година.

1.ПРИХОДИ

Приходната част на общинския бюджет е разработена в съответствие с действащата нормативна уредба през 2014 г. , анализ на очакваното изпълнение на бюджета за 2013 г., Годишната програма за управление и разпореждане с общинска собственост, съобразявайки се с условията на ограничен финансов ресурс и променените условия в ЗДБРБ за 2014 година.

1.1. Държавни трансфери

1.1.1. Обща допълваща субсидия за делегираните държавни дейности

Общата допълваща субсидия се използва за финансиране на делегираните държавни дейности по ЕРС, приети с Решение № 658 от 31 октомври 2013 г. на МС.

Годишният размер на общата допълваща субсидия за делегираните от държавата дейности за общините се разпределя както следва:

·        Първо тримесечие – 30 на сто;

·        Второ тримесечие – 25 на сто;

·        Трето тримесечие – 20 на сто;

·        Четвърто тримесечие – 25 на сто;

 

 

 

1.1.2. Целевите трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища се планират като местни приходи и се предоставят на общините до 20 януари 2014 г. в размер на 75 на сто и до 30 октомври – останалите 25 на сто.

1.1.3. Изравнителна субсидия.

Тя се използва за финансиране на местни дейности и ще се предоставя на 2 транша - 50% до 31.01.2014 г. и останалите 50% до 30 юни 2014 година.

1.1.4. Целевата субсидия за капиталови разходи включва два компонента:

·        За инвестиции-разпределена по решение на ОбС за местни и делегирани дейности;

·        За общинска пътна мрежа-приходите и разходите се планират за местни дейности;

Годишният размер на целевата субсидия за капиталови разходи, без тази за изграждане  и основен ремонт на общински пътища се разпределя по тримесечия както следва:

·        Първо тримесечие – 20 на сто;

·        Второ тримесечие – 25 на сто;

·        Трето тримесечие – 30 на сто;

·        Четвърто тримесечие – 25 на сто;

1.2. Общински приходи

В частта на приходите с общински характер се предвиждат постъпленията от:

·        имуществените и други данъци;

·        трансфери за местни дейности (обща изравнителна субсидия и трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища),  от ЗДБРБ за 2014 г.;

·        частта(размерът) на средствата от целевата субсидия за капиталови разходи, които са предвидени за финансиране на обекти в местните дейности, включително за изграждане и основен ремонт на общинските пътища;

·        постъпленията от операции с общинско имущество, местни такси, глоби,лихви  и други неданъчни приходи с общински характер;

·        част от преходния остатък към 31.12.2013 г.

2. РАЗХОДИ

2.1. Разходи за делегираните от държавата дейности

Проектът за бюджет в частта за делегираните държавни дейности е съобразен  със ЗДБРБ за 2014г.,  Решение № 658 от 31 октомври 2013 г.  на МС  г. за разделение на дейностите, финансирани чрез общинските бюджети, на местни и делегирани от държавата дейности и за определяне на стандарти за финансиране на делегираните от държавата дейности през 2014 година.

Увеличението на Единните разходни стандарти през 2014 г. е от 1,3 до 4% в почти всички функции и дейности, с изключение на Общинска администрация.

2.2. Разходи за местни дейности

С приходите от имуществени данъци и неданъчни приходи се покриват разходите в местните дейности. Друг източник са общата изравнителна субсидия, част от целевата субсидия за капиталови разходи и преходния остатък в края на отчетния период.

Тук са планирани разходи за работни заплати и осигурителни плащания за ОбС, Домашен социален патронаж, ОП „КС и ПИС“, мероприятия към общинска администрация и всички културни институти. Предвидени са разходи за издръжка на общинска администрация и мероприятия към  нея, ОбС, Общинска полиция, Целодневни детски градини, Извънучилищни дейности, Детски ясли, Детска млечна кухня, Домашен социален патронаж, Клубове на пенсионера, Жилищно строителство и БКС, Спортен календар и подпомагане дейността на спортните клубове, културни институти и икономически дейности. (Приложение № 4)

 

 

За сметка на  местните приходи е предвидено дофинансиране в размер на  747 082 лв. от които: 291 165 лв. за общинска администрация и администрация на кметства, 87 917 лв. за училища;  353 000 лв. за дейността на ИМ ”Искра”, който прилага системата на “делегиран бюджет”, т.е. неговите собствени приходи няма да се изземват в приход на общинския бюджет, но са разчетени в приходната част на бюджета, 15 000 лв. за Дом № 2.

2.3. Капиталови разходи

Финансирането на капиталовите разходи се извършва от няколко източника, а именно:

  • местни данъци;
  • такси;
  • неданъчни приходи;
  • приходи от приватизация на общинска собственост;
  • трансфери за местни дейности;
  • целеви трансфери от републиканския бюджет за капиталови разходи;
  • средства по бюджетите на отделни министерства;
  • европейски структурни фондове и други програми;

Представената на Вашето внимание инвестиционна програма за 2014 г. е в размер на 3 498 107 лева.

Източниците за финансиране са следните: целева субсидия- 667 200 лв. и собствени бюджетни средства - 830 907 лева.

От целевата субсидия са предвидени 247 200 лв. за ремонт на четвъртокласна пътна мрежа.

Инвестиционната програма от собствени бюджетни средства се разпределя по функции, както следва:

  • Изпълнителни и законодателни органи – 232 672 лв.
  • Отбрана и сигурност – 126 741 лв.
  • Образование –  548 886 лв.
  • Здравеопазване – 292 519 лв.
  • Соц. Осигуряване, подпомагане и грижи- 45 000 лв.
  • Жил.строителство и БКС – 1 511 112 лв.
  • Почивно дело, култура, религиозни дейности, спорт и туризъм – 73 977 лв.

 

Общински съвет - Казанлък, на основание чл. 21 ал. 1, т. 6 и чл. 52, ал. 1 от ЗМСМА, чл. 11, ал. 3 и чл. 94, ал. 1 от Закона за публичните финанси, разпоредбите на ЗДБРБ за 2014 година,  

 

 

Р Е Ш И:

 

І. Приема на първо четене проекта за Бюджет на община Казанлък и Инвестиционната програма за 2014 година.
ІІ. Определя срок по чл. 96, ал. 5 от Правилника за организацията и дейността на ОбС за внасяне на писмени предложения за второ четене и приемане на Бюджет и Инвестиционна програма на община Казанлък до 17:00 ч. на 29.01.2014 г.
 

ІІІ. Определя срок по чл. 96, ал. 6 от Правилника за организацията и дейността на ОбС за отразяване на предложенията за второ четене в проекта за решение и представянето му в окончателен вид, както следва:
-  от вносителя до 17:00 ч. на 04.02.2014 г.
-  от водещата комисия до 17:00 ч. на 05.02.2014 г.
ІV. Заседанието на Общинския съвет за второ четене и приемане на Бюджет и Инвестиционна програма на община Казанлък за 2014 г.  да се проведе на 07.02.2014 г. от 10:00 ч. в Залата за събрания на Общински съвет – Казанлък.

 

 

Настоящият акт да се изпрати на Областния управител на Област Стара Загора, Кмета на Община Казанлък  и Обществения посредник в седемдневен срок от  приемането му.

Препис от решението да сe изпрати на Районна прокуратура - Казанлък за Преглед по реда на общия надзор за законност.

Настоящият акт може да се върне за ново обсъждане на Общинския съвет по чл. 45, ал. 5, изр. 1 от ЗМСМА в седемдневен срок от получаването му.

Настоящият акт може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен съд – Стара Загора.

 

Адресат на акта: Кметът на Община Казанлък;  

Участвали в поименно гласуване 30 общински съветници, от които „За”  30.  

Вярно с оригинала!

ПРОТОКОЛИСТ:                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ОбС: (п)

(гл. спец. Д. КОЛЕВА)                                                     (НИКОЛАЙ ЗЛАТАНОВ)

Адрес:
гр. Казанлък, 6100
бул. Розова Долина №6

Технически сътрудник на кмета:
0431/98201

факс: 0431/98266
mayor@kazanlak.bg

Общинско предприятие „КД и ПИС“:
0431/63880

Дарителска сметка | Телефонен указател
Работно време
Общинска администрация:
от 8.30 - 12.30 и 13.30 - 17.30

Център за информация и услуги на гражданите:
от 8.30 до 17.30

Кметства:
8.00ч. - 17.00ч.

Домашен социален патронаж: 0431/63470


Защита на личните данни | Карта на сайта
Контакти:
ГРАО: 0431/98 346
Местни приходи: 0431/98373; 98497
Общо деловодство: 0431/98 248
delovodstvo@kazanlak.bg
Деловодство "Технически услуги": 0431/98 256

Горещ телефон за сигнали и нередности:
0 700 400 56

Общински приют за бездомни кучета:
0887311884

"Балканинвест" ЕООД
0877431220