РЕШЕНИЕ
№ 1210
взето на заседание на Общински съвет - Казанлък,
проведено на 29.01.2015 г., Протокол № 58
Относно: ОС-3436/19.01.2015 - Доклад от Галина Стоянова - Кмет на Община Казанлък с проект за решение относно поемане на временен, краткосрочен общински дълг, формиран от безлихвен заем от бюджета на Република България за 2015г., предназначен за подпомагане на изпълнението на инвестиционен проект „Интегриран воден проект на община Казанлък. Етап 2: Реконструкция и модернизация на ГПСОВ - Казанлък” по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013“ (ОПОС).
Мотиви: Кметът на общината съобщава, че Община Казанлък е бенефициент по Договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-C026/08.08.2012 г. за изпълнението на инвестиционен проект № DIR-51011116-63-147 „Интегриран воден проект на Община Казанлък. Етап 2: Реконструкция и модернизация на ГПСОВ - Казанлък“ в рамките на Оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013г.“. Проектът е на обща стойност 22 974 967,80 лв., от които 21 587 602,55лв. е размера на безвъзмездната помощ по ОПОС (в съотношение 80% от Кохезионния фонд на ЕС и 20% от Националния бюджет) и 1 387 365,25 лв. от бюджета на Община Казанлък.
Със свое писмо Ares (2013) 3574478 от 27.11.2013 г. Европейската комисия спира плащанията по Оперативна програма "Околна среда 2007-2013" поради установени слабости и нарушения в контрола и управлението на програмата. От месец февруари 2014 г., ОПОС спира плащанията към бенифициентите по договори за безвъзмездна финансова помощ, поради липсата на финансов ресурс по програмата. Един от тези бенифициенти е и Община Казанлък с Договор № DIR-51011116-C026/08.08.2012 г. за изпълнението на посочения по-горе инвестиционен проект.
На 28.04.2014 г., Фонд ФЛАГ, със свое решение, спира усвояването на вече подписани договори за кредит касаещи ОПОС, поради спрените плащания от ЕК по тази оперативна програма.
В резултат на това, Община Казанлък не можа да усвои в срок Договор за кредит № 582/04.02.2014 г. и се налага да депозира искане за удължаване на този срок за усвояване.
С писмо от 14.11.2014 г. Европейската комисия възстанови плащанията по ОПОС. Предвид липсата на финансиране по проектите в продължение на 10 месеца и предизвиканите от това забави в изпълнението на проектите по програмата, ОПОС даде възможност на бенефициентите по договори за безвъзмездна финансова помощ да депозират искания за удължаване на сроковете за изпълнение на дейностите по проектите, както и на сроковете за изпълнение на договорите. С писмо изх.№155-15-160/19.11.2014 г. Община Казанлък е поискала удължаване на срока за изпълнение на строителните дейности от 31.12.2014 г. на 30.06.2015 г. Искането е одобрено и е подписно Допълнително споразумение към Договора за безвъзмездна финансова помощ. В същото време поради влезлите в сила от 03.12.2013 г. промени в Закона за водите и последвалите ги указания на Министъра на финансите от януари и март 2014 г., със свое писмо от 21.11.2014 г., ОПОС спира да верифицира ДДС по договорите с бенефициентите по програмата, поради факта, че същия е недопустим разход. На общините се даде възможност да поискат за възстановяване изплатения ДДС по договорите с изпълнителите на дейности по проекта. Със своята справка-декларация по ЗДДС от 14.12.2014 г., Община Казанлък се възползва от тази възможност, но обективно възстановяване на средства може да се очаква едва след три месеца. Това на практика поставя Община Казанлък и останалите бенефициенти по ОПОС във временен дефицит от 20% от стойността на договора за безвъзмездна помощ.
Поради липсата на оборотни средства Община Казанлък е в абсолютна невъзможност да извършва разплащания по договорите с изпълнителите на дейности по проекта. Единствения източник на такива оборотни средства, при описаните по-горе обстоятелства, са възстановените от УО на ОПОС суми по наши искания за средства. До настоящият момент средната продължителност на процеса на верификация и изплащане на наши междинни искания за средства е 50 календарни дни. Поради това, този източник на средства не може да реши, дори временно, проблема с дефицита по проекта получен в резултат на описаните по-горе обстоятелства.
Към настоящият момент, физическото изпълнение на проекта е 97%, докато финансовото му изпълнение е едва 51%. Предстои предаването на обекта на Община Казанлък и провеждането на Държавна приемателна комисия, както и окончателни разплащания по договорите с изпълнители на дейности.
Във връзка с интензивния период на изпълнение на проектите по ОПОС, е разработен от Министерски съвет на Република България механизъм за предоставяне на временни безлихвени заеми на бюджетни организации за подпомагане изпълнението на проектите и гарантиране на завършването им в срок. Механизмът е финансов инструмент, предвиден в централния бюджет за 2015 г., независим е от процеса на верификация и има за цел да осигури временни безлихвени средства на бенефициенти, изпитващи ликвидни проблеми.
Стойността на заема зависи от конкретните нужди на бенефициента и от размера на плащанията, които не може да обслужи, предвид описаните по-горе обективни обстоятелства. Получените средства са заемообразни и подлежат на връщане по ред и срок, определен от Министъра на финансите и в съответствие с чл.142, ал.1 от Закона за публичните финанси, поради което е необходимо заявените от бенефициента суми да бъдат в размер само до абсолютно необходимото за приключването на проекта и извършване на ритмични и редовни плащания към изпълнителите на дейностите.
Предвид факта, че проектът е пред приключване и се налага окончателно разплащане с изпълнителите на дейности по него, както и с цел да не се допусне забава в тези плащания, във връзка с описаната ситуация по ОПОС, се налага допускането на предварително изпълнение на решението на основание чл. 60, ал. 1 от Административно процесуалния кодекс /АПК/.
Общински съвет - Казанлък, на основание чл. 21, ал.1, т. 10 и чл.27, ал.4 и ал.5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл.3, т.5, чл.5, ал.1, т.1, чл.13, чл.17, ал.1 и ал.2 от Закона за общинския дълг и чл. 60, ал. 1 от Административно процесуалния кодекс,
Р Е Ш И:
1. Дава съгласие за поемане на краткосрочен общински дълг, формиран от безлихвен заем от централния бюджет, при следните основни параметри:
· Максимален размер на дълга - 4 431 818 (четири милиона, четиристотин тридесет и една хиляди, осемстотин и осемнадесет) лева;
· Валута на дълга – лева;
· Вид на дълга – краткосрочен безлихвен заем от централния бюджет;
· Цел – за подпомагане изпълнението на проекти с европейско финансиране и гарантиране на завършването им в срок;
· Срок и начин на погасяване – по ред, определен от Министъра на финансите и в съответствие с чл.142, ал.1 от Закона за публичните финанси;
· Начин на обезпечаване – по реда на Закона за публичните финанси.
2. Възлага на Кмета на Община Казанлък да извърши всички действия за кандидатстване за
безлихвен заем от централния бюджет, както и да извърши всички останали необходими правни и фактически действия, свързани с поемането на краткосрочен общински дълг, в изпълнение на решението по т.1.
3. Допуска предварително изпълнение на настоящото решение.
Настоящият акт да се изпрати на Областния управител на Област Стара Загора, Кмета на Община Казанлък и Обществения посредник в седемдневен срок от приемането му.
Препис от решението да сe изпрати на Районна прокуратура - Казанлък за Преглед по реда на общия надзор за законност.
Настоящият акт може да се върне за ново обсъждане на Общинския съвет по чл. 45, ал. 5, изр. 1 от ЗМСМА в седемдневен срок от получаването му.
Настоящият акт може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен съд – Стара Загора.
Адресат на акта: Кметът на Община Казанлък;
Участвали в поименно гласуване 30 общински съветници, от които „За” 28.
Вярно с оригинала!
ПРОТОКОЛИСТ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ОбС: (п)
(Гл. спец. Д. КОЛЕВА) (НИКОЛАЙ ЗЛАТАНОВ)