Достъпност
  • Общински съвет
  • Контакти
  • Подай сигнал
  • КАЗАНЛЪК ДНЕС:0℃
Герб на община Казанлък

Община Казанлък

официален уеб сайт
  • Администрация
    • Кмет
      • Галина Стоянова Кмет на Община КазанлъкГерб на община Казанлък
      • Биография
      • Правомощия
      • Управленски програми
      • Отчети
      • Приемен ден
    • Администрация
      • Структура
      • Заместник – кмет
      • Секретар
      • Записване за приемен ден
      • Кметове на кметства
      • ЗПК
      • Сигнали по ЗЗЛПСПОИН
      • Административни актове
      • Телефонен указател
    • История
      • Историческа справка
      • Галерия
      • Почетни граждани
      • Карта на Община Казанлък
    • Международни връзки
      • Побратими градове
      • Приятелски градове
      • Международно сътрудничество
      • Членство на Казанлък в международни организации
  • Информация
    • Административно обслужване
    • Култура
    • Туризъм
    • Образование
    • Спорт
    • Социални дейности
    • ГРАО
    • Местни приходи
    • Общинска собственост
    • Бюджет
    • Стратегическо планиране
    • Проекти
    • Устройство на територията
    • Екология
    • Транспорт
    • Общински предприятия
    • Индустриална зона
    • Портал за младежта
    • Етажна собственост
  • За гражданите
    • Административно обслужване
    • Обществено обсъждане
    • Туристически портал
    • Паркиране
    • Електронни услуги
    • Телефонен указател
    • Културен календар – събития
    • Достъп до обществена информация
    • Прием в Детски градини и Детски ясли
    • Прием в първи клас
  • За бизнеса
    • Административно обслужване
    • Профил на купувача
    • Търгове
    • Обществено обсъждане
    • Индустриална зона
  • Актуално
    • Новини
    • Събития
    • Обяви и съобщения
    • Профил на купувача
    • Търгове
    • Кариера
    • Обществено обсъждане
    • Спортен календар
Казанлък днеспетък, 11 юли 2025 г.
  • Начало
  • Администрация
  • Административни актове
  • Решения на Общински съвет - Казанлък
  • Решение от 23 април 2025 г.
23 април 2025 г.

РЕШЕНИЕ
№441
взето на заседание на Общински съвет - Казанлък,
проведено на 22.04.2025 г., Протокол №34


Относно: ОС_1382/17.04.2025-Доклад от Николай Златанов - председател на ОбС Казанлък, с проект за решение относно повторно обсъждане на Решение №410/27.03.2025 г. прието на заседание на Общински съвет - Казанлък, проведено на 27.03.2025 г.

Мотиви: Вносителят докладва пред Общински съвет: „На проведеното заседание на ОбС - Казанлък през месец март, разгледахме Доклад с вх. №ОС-1253/12.03.2025 г. на общинска администрация, касаещ обявяване на имоти - публична общинска собственост за частна общинска собственост: 1. Поземлен имот с идентификатор 40292.100.30, с площ 5339 кв.м.; 2. Поземлен имот с идентификатор 40292.108.2, с площ 1377 кв.м.; 3. Поземлен имот с идентификатор 40292.106.49, с площ 3522 кв.м, трайно предназначение на териториите: Земеделска, НТП - Нива, находящи се в гр. Крън, общ. Казанлък.

В законоустановения срок, в деловодството на ОбС - Казанлък беше депозирана Заповед №АК-01-ЗД-18/08.04.2025 г. на Областния управител на област Стара Загора, с която на основание чл.45, ал.4 от ЗМСМА връща за ново обсъждане, като незаконосъобразно наше Решение №410/27.03.2025 г.

Като мотиви за оспорването се сочи, че:

„В мотивите на Решение №410/27.03.2025 г. се посочва, че „видно от Протокол №ПО- 21-700-1/2024 г. на комисия, назначена със Заповед №ПО-21-700/04.09.2024 г. на началника на ОСЗ Казанлък е установено, че гореописаните имоти са с начин на трайно ползване: Пасище, а на терен: Ниви. Имотите не попадат в границите на защитени зони по смисъла на Закона за биологичното разнообразие, съгласно Писмо с изх. №КОС-01 -5100(1)/2024 г. на Регионална инспекция по околната среда и водите-Стара Загора.

В тази връзка с Решение №262/26.09.2024 г. на ОбС - Казанлък /влязло в законна сила/ е променен начина на трайно ползване от ,,Пасище, мера“ в Начин на трайно ползване: ,,Нива“ на имотите по т.1, т.2 и т.3, а именно: ПИ с идентификатор 40292.100.30 с площ 5339 кв. м, ПИ с идентификатор 40292.108.2 с площ 1377 кв. м и ПИ с идентификатор 40292.106.49 с площ 3522 кв. м по КККР на гр. Крън, одобрени със Заповед №РД-18-21/03.01.2018 г. на ИД на АГКК. С промяната на начина на трайно ползване на земите от „пасище, мера“ на „нива“ отпада ограничението на чл. 25, ал. 1 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ). По този начин имотите запазват статута си на земеделски територии по смисъла на чл. 2 от Закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ), във връзка с чл. 8 от Закона за устройство на територията (ЗУТ). С Решение №262/26.09.2024 г. на ОбС-Казанлък е променен начина на трайно ползване на имотите за други земеделски нужди, а не тяхното предназначение. Промяната на начина на трайно ползване без да е необходима промяна на предназначението им /за неземеделски нужди/ е достатъчно основание за обявяването им за частна общинска собственост.

Предназначението на земеделските земи е за земеделско производство и то не отпада след като посочените имоти са придобили начин на трайно ползване „нива“, който съгласно чл.4, ал.1 от ЗСПЗЗ собственикът на земята може свободно да избира. “

В тази връзка, следва да се има предвид, че с т. I от Решение №262/26.09.2024 г. по Протокол №20 от заседание на Общински съвет - Казанлък, проведено на 26.09.2024 г., Общински съвет - Казанлък дава съгласие за промяна на начина на трайно ползване от „Пасище, мера“ в начин на трайно ползване „Нива“ на описаните по-горе имоти.

Необходимо е да се отбележи, че с така даденото по т.I от Решение №262/26.09.2024 г. съгласие, колективният орган не може и няма как да промени начина на трайно ползване на поземлените имоти, тъй като същото е възможно само при условията и по реда на Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ.

Следователно, към момента на приемане на Решение №410/27.03.2025 г. се твърди, че по отношение на поземлените имоти е променен начинът на трайното им ползване - от „пасище, мера“ в „нива“, което дори и да е настъпило в резултат на проведена процедура по реда на правилника за прилагане на ЗСПЗЗ, за което няма представени доказателства към решението, не е предпоставка за преобразуване на публичния им характер, съобразно чл.25, ал.1 от ЗСПЗЗ и чл.6, ал.1 от ЗОС.

Съгласно чл.25, ал.1 от ЗСПЗЗ собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на мерите и пасищата по реда на ЗОС в определените в ал.3 случаи и при изпълнение на поставените с ал.5 от същата изисквания.

С чл.25, ал.6 от ЗСПЗЗ е регламентирано, че промяната на предназначението на мерите и пасищата се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ.

От анализа на нормативната уредба следва, че за да се достигне до промяна във вида общинска собственост на пасища и мери е необходимо да бъде осъществен сложен фактически състав за промяна на тяхното предназначение. Необходимо е да е налице някоя от хипотезите по ал.3 на чл.25 от ЗСПЗЗ и приемане на решение на общинския съвет по чл.25, ал.5 от ЗСПЗЗ за изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението с мнозинство две трети от общия брой общински съветници при спазване на специалните закони и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и при условие, че не е налице недостиг на земи за нуждите на животновъдството, същото да е обвързано с определен срок, след което да се проведе процедура по промяна на предназначението по реда на гл. V от ЗОЗЗ.

Към Решение №410/27.03.2025 г. на Общински съвет - Казанлък не са приложени доказателства за взето решение по чл.25, ал.5 от ЗСПЗЗ, както и за проведена и приключила процедура за промяна на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди по реда на гл. V от ЗОЗЗ, твърдения в тази насока не могат да бъдат изведени и от мотивите на приетия акт.

В тази връзка и предвид, че промяна в предназначението на имотите не е извършена по надлежния ред, така взетото решение от Общински съвет Казанлък е постановено в противоречие с приложимия материален закон и при съществено нарушение на административно производствените правила.

Разпоредбата на чл.25 от ЗСПЗЗ прави ясно разграничение между процедурите по промяна на „предназначение“ и промяна на „начин на трайно ползване“ на мери и пасища. Първата, съгласно чл.25, ал.6 от ЗСПЗЗ, се извършва при спазване на условията и реда на ЗОЗЗ, а втората, съобразно чл.25, ал.9 от ЗСПЗЗ, се развива при условията и по реда на правилника за прилагане на закона (ППЗСПЗЗ), като в текста на чл.25, ал.1 от ЗСПЗЗ изрично се поставя като изискване за преобразуване на публичния характер на мери и пасища промяна на тяхното предназначение, не и на начина на трайното им ползване.

Предназначението на земеделските земи е за производство на растителна продукция и паша на добитък по начин, неувреждащ почвеното плодородие и здравето (чл.2, ал.2 от ЗОЗЗ), като собственикът свободно избира начина на ползване на земеделската земя, ако с това не променя нейното предназначение (чл.5, ал.1 от ЗОЗЗ).

Следователно предназначението на земеделските земи е очертано в две насоки: едната е производство на растителна продукция, а другата е за паша на добитък. Промяната на начина на трайно ползване на земеделската земя означава, че земята ще се ползва отново в очертаното в чл.2, ал.2 от ЗОЗЗ предназначение на земеделските земи.

В този смисъл, промяната на трайното ползване на земеделската земя е в рамките на едно и също нейно предназначение, дефинирано от закона.

В настоящия случай, Общински съвет Казанлък приема, че гореописаните имоти са загубили публичния си характер поради промяна на начина на трайното им ползване, без да държи сметка за специалните изисквания и ред, които законодателят е предвидил.

При липса на произнасяне по чл.25, ал.5 от ЗСПЗЗ, във връзка с чл.25, ал.3 от ЗСПЗЗ, и без да са изпълнени изискванията на ЗОЗЗ, към който препраща нормата на чл.25, ал.6 от ЗСПЗЗ, няма как да бъде прието законосъобразно решение от общинския съвет по чл.6, ал.1 от ЗОС за промяна характера на собствеността върху конкретните имоти от публична общинска собственост в частна общинска собственост.

Промяната на предназначението е процедура, която предхожда по време решението на общинския съвет за обявяване на имотите за частна общинска собственост и е различна по своя характер, ред за провеждане и последици от процедурата по промяна на начина на трайно ползване.

При така изложената фактическа обстановка, Решение №410/27.03.2025 г. на Общински съвет - Казанлък е прието съобразно правомощията на общинския съвет, регламентирани в чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, в предвидената форма и с изискуемото мнозинство, но в нарушение на чл.6, ал.1 от ЗОС, чл.25, ал.1, ал.3, ал.5 и ал.6 от ЗСПЗЗ, във връзка с разпоредбите на гл. V от ЗОЗЗ.“

С Писмо вх. №ОС-1370/16.04.25 г. на общински съвет, г-жа Галина Стоянова - Кмет на община Казанлък, изразява мотиви за повторно приемане на решението:

„1. По твърдението за липса на доказателства към върнатото решение за промяна на НТП на имотите.

Това твърдение показва тенденциозното отношение на областния управител към решението на Общински съвет Казанлък. Към Решение №410/27.03.2025 год. са представени Скици и актове за общинска собственост. Това по своето същество са официални свидетелстващи документи, които се ползват с материална доказателствена сила т.е. спрямо вписаните в тях факти и обстоятелства. Според това правило всички   органи и лица (включително областните управители) са длъжни да приеме за доказани тези изявления или действия, които са направени от или пред длъжностно лице и са удостоверени в официален документ. От представените скици и актове е видно, че имотите, предмет на решението са с НТП „Нива“. Независимо от това, към настоящото становище прилагам документите удостоверяващи осъществената процедура по промяна на НТП на имотите по реда на ППЗСПЗЗ.

2. По твърдението, че промяна характера на имотите от публична в частна общинска собственост е допустимо само при промяна на предназначението на имотите.

Съгласно чл.25, ал.9 от ЗСПЗЗ условията и редът за промяна на начина на трайно ползване на мерите и пасищата за други земеделски нужди се определят в правилника за прилагане на закона. В чл.78а, ал.1 от ППЗСПЗЗ Собственикът на земеделска земя или упълномощено от него писмено с нотариална заверка на подписа лице може да подаде заявление до общинската служба по земеделие за промяна на начина на трайно ползване на имота или на части от него за други земеделски нужди. За имоти с начин на трайно ползване - пасища, мери и ливади, към заявлението се прилага документ от Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), в който е посочено, че за имота няма въведени забрани или ограничения за промяна на начина на трайно ползване, произтичащи от заповеди за защитени зони по смисъла на Закона за биологичното разнообразие и за защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии, или от планове за управление на защитени зони или защитени територии. Следователно начинът на трайно ползване на земеделските земи може да бъде променян за задоволяване на други земеделски нужди на техния собственик.

Предназначението на земеделските земи е за земеделско производство и то не отпада с промяната на НТП. По силата на чл.4 ал.1 от ЗСПЗЗ собственикът на земята може свободно да избира начина на ползване на земеделските земи според тяхното предназначение, стига да не уврежда почвата и да спазва санитарно – хигиенните, противопожарните и екологичните норми. С промяната на начина на трайно ползване на земите от “пасища, мера” на “нива”, отпада ограничението на чл. 25 ал. 1 от ЗСПЗЗ. С това не се цели заобикаляне на забраната по чл. 25 от ЗСПЗЗ за промяна на собствеността от публична в частна, тъй като имотите запазват статута си на земеделски територии по смисъла на чл. 2 от Закона за опазване на земеделските земи, във връзка с чл. 8 от Закона за устройство на територията. Ясно е посочена и крайната цел на решението – предоставяне на възможност за обработване на земите и задоволяване на потребностите на земеделските производители „на терен имотите се ползват като ниви“. Целта на промяната на трайно ползване, регламентирана в ППЗСПЗЗ, е да се задоволят други земеделски нужди и именно това е сторено с върнатия административен акт, като друго тълкуване на закона би влязло в противоречие с тези му цели. (Виж Решение №2489 от 10.03.2015 г. по адм. д. №510/2015 на Върховния административен съд)

За пълнота следва да се подчертае, че предназначението на имота по смисъла на ЗСПЗЗ, е различно от предназначението  по смисъла на чл.3, ал.2 от ЗОС във всичките му хипотези.

            Съгласно посоченият във върнатото решение, като правно основание чл.6, ал.1 от ЗОС имотите и вещите - публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл.3, ал.2, се обявяват от общинския съвет за частна общинска собственост. Нормата на чл.3, ал.2 от ЗОС очертава кръга от имоти и вещи, които са публична общинска собственост.

  • Точка 1 на разпоредбата препраща и предвижда, че публична общинска собственост са имотите и вещите, за които това е предвидено в закон.
  • Точка 2 и т.3, като критерий за вида на общинската собственост на недвижимите имоти посочва тяхното предназначение. Публична собственост са тези, които са определени да бъдат използвани за изпълнение на функциите на органите на местното самоуправление и местната администрация, както и тези, за които общинският съвет е приел, че са необходими за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение.

Имот който не отговаря на изискванията на чл.3, ал.2, т.1, 2 и 3 от ЗОбС, а е безспорно че е общински, може да бъде обявен за частна общинска собственост. Предпоставките за характера на имота - публична или частна общинска собственост се определя от неговото предназначение или начин на трайно ползване. При отпадане предназначението на имот - публична общинска собственост и съобразно предвидени законови хипотези, същият може да се преобразува в частна общинска собственост.

В настоящият случай имотът предмет на решението на общинския съвет е публична собственост съгласно чл.3, ал.2, т.1 от ЗОС, имотите и вещите, определени със закон. В съответствие с чл.25, ал.1, предложение второ от ЗСПЗЗ Собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на мерите и пасищата по реда на Закона за общинската собственост в определените в ал. 3 случаи. Разпоредбата предвижда промяна характера на собствеността от публична в частна, когато от НТП пасище/мера се променя в друг вид територия – неземеделска. Следователно, след като имотите не са с НТП пасище/мера, а са с НТП „нива“ не са налице предпоставките предвидени в закона имотите да бъдат задължително публична собственост“.

По силата на чл.45, ал.9 от ЗМСМА, общинския съвет може да отмени, да измени или да приеме повторно върнатия за ново обсъждане акт.

Предвид на това и с оглед на изложените по-горе съображения, които приемам, предлагам на ОбС да приеме повторно свое Решение №410/27.03.2025 г.

Настоящият проект за решение предлагам за разглеждане, като неотложен въпрос по реда на чл.53, ал.3 от Правилника за работата на ОбС- Казанлък /ПОДОСНКВОА/, поради факта, че срокът за произнасяне от общинския съвет по заповедта на областния управител, изтича на 23.04.2025 г.”                                                                            

Общински съвет - Казанлък, на основание чл.45, ал.9 и ал.10 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл.53, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, във връзка с чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.6, ал.1 и ал.3, чл.8, ал.1 от Закона за общинската собственост и чл.3, ал.2, ал.3 от Наредба №15 за реда за придобиване и управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет - Казанлък,

Р Е Ш И:      

 

Приема повторно Решение №410/27.03.2025 г. прието на заседание на Общински съвет - Казанлък, проведено на 27.03.2025 г.

Настоящият акт да се изпрати на Областния управител на Област Стара Загора и Кмета на Община Казанлък  в седемдневен срок от  приемането му.

Препис от решението да сe изпрати на Районна прокуратура - Казанлък за преглед по реда на общия надзор за законност.

Настоящият акт може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен съд – Стара Загора.

Адресат на акта: Кметът на Община Казанлък и Областен управител на област- Стара Загора.

Участвали в поименно гласуване 32 общински съветници, от които „За” 26.

 

Вярно с оригинала!

ПРОТОКОЛИСТ:                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ОбС: (п)

(Ст. експерт Т. ИВАНОВА)                                (НИКОЛАЙ ЗЛАТАНОВ)

Герб на община Казанлък
Община Казанлък
официален уеб сайт

гр. Казанлък, 6100, бул. "Розова Долина" 6

0431/98201 - Технически сътрудник на кмета

0431/98201 - факс

mayor@kazanlak.bg

Община Казанлък в социалните медии
  • Център за административно обслужване на гражданитеРаботно време: делнични дни от 8:30ч. до 17:00ч.
  • КметстваРаботно време: делнични дни от 8:00ч. до 17:00ч.
  • Общинска администрацияРаботно време: делнични дни от 8:30ч. до 17:30ч. с почивка от 12:30ч. до 13:30ч.
Горещ телефон за сигнали
0 700 400 56

Контакти

  • ГРАО:0431/98346;
  • Местни приходи:0431/98373, 0431/98497;
  • Общо деловодство:0431/98248, delovodstvo@kazanlak.bg;
  • Деловодство "Технически услуги":0431/98256;
  • Общинско предприятие „КД и ПИС“:0431/63880;
  • Домашен социален патронаж:0431/63470;
  • Общински приют за бездомни кучета:0887311884;
  • Балканинвест - гаражи:0877431220;
  • Транспорт:0885347723;
Защита на личните данни
Дарителска сметкаТелефонен указател
Телефонен указател
Карта на сайта
Община Казанлък © 2025. Всички права запазени.