РЕШЕНИЕ
№448
взето на заседание на Общински съвет - Казанлък,
проведено на 30.04.2025 г., Протокол №36
Относно: ОС_1363/16.04.2025 г. - Доклад от Живка Железова - общински съветник в Общински съвет - Казанлък с проект за решение относно условия и реда за предоставяне на средства от общинския бюджет за финансиране на проекти на сдружения с нестопанска цел в обществена полза и създаване на Временна комисия, която да изработи Наредба или Правилник с ясни правила и механизми за финансирането им.
Мотиви: Вносителят докладва пред Общински съвет: „За постигане на прозрачност и благоприятна устойчива среда, е необходимо прилагането на ясен механизъм за финансиране на сдруженията с нестопанска цел (изписани за краткост „СНЦ“) в обществена полза, на общинско ниво. Определянето на добри практики в начина на партньорство между общините и СНЦ, цели да повиши общественото доверие при разходването на публични средства.
Функцията на СНЦ в обществена полза има ключова роля за подобряване на социалната и културна среда в българската община, чрез взаимодействие и активно гражданско сътрудничество.
Участието на СНЦ в живота на общината служи за идентифицирането на належащи проблеми, като спомага за тяхното навременно решаване и с това допринася за нейното устойчиво развитие. Включването на такива сдружения е показател за прозрачност, легитимност и обществено доверие към процеса.
СНЦ и гражданите имат незаменима роля за общността, като техния глас е по- силен и ясен за обединение и служи за генератор на идеи.
Съживяването на общините, по-доброто икономическо и устойчиво развитие, зависят от активното сътрудничество на местната власт и гражданите.
Различни инициативи на СНЦ биха имали значително по-голям ефект и значение при изпълнение в партньорство с общината. Такива неправителствени организации са естествен съюзник за организиране на групи за обсъждане и защита на конкретни обществени интереси. Имат възможност да мобилизират ресурси и да подкрепят конкретни каузи, да участват в решаването на конкретни проблеми. Те притежават знанията и уменията, с които да насочват гражданите към правилните инструменти и да сътрудничат за намиране на крайното решение.
Отчетността е важен фактор за ефективното използване на публични средства, оттам доверието към управлението на общината.
Финансирането и/или съфинансирането на граждански инициативи, чрез механизъм за СНЦ на общинско ниво, показват ангажимент на общината към гражданските организации, зачитане на тяхната експертиза и значение за представителството на интересите на общността.
Партньорството, между община Казанлък и СНЦ, ще подпомогне ефективността при решаване на общински проблеми, чрез избягване на дублиране на дейности.
Финансирането на инициативи за застъпничество и по-активно гражданско участие на общинско ниво, ще допринесе за по-откритото и целенасочено обсъждане на наличните проблеми по демократичен начин.
Община Казанлък води регистър на неправителствените организации, работещи на територията на общината, като по официални данни, са регистрирани над 130 броя, от които 58, са СНЦ. Част от тях са активни, но има и такива, които не упражняват дейност. Същите биха могли да бъдат естествен партньор на общината, водени от стремеж за развитие на местната демокрация, утвърждаване на европейските ценности, подпомагане на социалното сътрудничество, развитие на културата и стимулиране на икономическия й растеж. Тяхното активно участие ще даде предпоставка за ефективното и устойчиво взаимодействие с органите на местната власт и ще реализира този стремеж в обществен интерес. Това би довело до развитие на местното самоуправление, чрез прилагане на добри практики и привличане на участници в местната политика, при решаване на конкретни казуси и проблеми, предлагане на експертни познания и алтернативна гледна точка.
Същевременно, за да са ясни тези взаимоотношения, е нужна както независимостта на СНЦ, така и ясен механизъм за финансово подпомагане, за да се предотвратят всякакви възможни съмнения за конфликт на интереси, фаворизиране и селективност на СНЦ при вземането на решения и в участието при обсъждане в различни формати. Част от този инструментариум, е изготвянето на прецизен нормативен акт, като правилник или наредба, който да урежда начина на финансиране на СНЦ. В правилника, респ. наредбата, следва да са разписани условията за финансиране, процедурите за кандидатстване, допустимите дейности, начина на оценяване на проектите, при спазвайки принципа на прозрачност и справедливо прилаган модел.„
В хода на дебата, общинският съветник Младен Желев направи процедурно предложение за отлагане на доклада, за разглеждане на следващо заседание, като следва в този период да се прецизират мотивите на доклада, като се обоснове обществения интерес и се направи икономически анализ. Да се предложат критерии, които да бъдат заложени в Наредба или Правилник, по които да работи временна комисия, която да бъде избрана.
Предвид изложените мотиви, предложението за отлагане се подложи на гласуване.
Общински съвет - Казанлък, на основание чл.60, ал.2, т.5 от Правилника на ОбС, във връзка с
чл.21, ал.1, т.1 и т.23 от ЗМСМА,
Р Е Ш И:
Отлага разглеждането на доклада за следващо заседание на Общински съвет - Казанлък.
Настоящият акт да се изпрати на Областния управител на Област Стара Загора и Кмета на Община Казанлък в седемдневен срок от приемането му.
Препис от решението да сe изпрати на Районна прокуратура - Казанлък за преглед по реда на общия надзор за законност.
Настоящият акт може да се върне за ново обсъждане на Общинския съвет по чл. 45, ал. 5, изр. 1 от ЗМСМА в седемдневен срок от получаването му.
Настоящият акт може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен съд – Стара Загора.
Адресат на акта: Кметът на Община Казанлък и Живка Железова – общински съветник.
Участвали в поименно гласуване 29 общински съветници, от които „За” 20.
Вярно с оригинала!
ПРОТОКОЛИСТ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ОбС: (п)
(Ст. експерт Т. ИВАНОВА) (НИКОЛАЙ ЗЛАТАНОВ)